Ponad słowami wiedza z książek

Podręcznik – sprawdź, gdzie kupić tanie

Kiedy podręcznik jest dobry?

Posted on

Dobre podręczniki z serii Ponad słowami, to taki, który jest zalecany przez ministerstwo. Warto jednak zwrócić też uwagę na inne kwestie.

Co powinien zawierać dobry podręcznik?

Podręczniki zawierają informacje, które mają na celu zainspirować uczniom do zgłębienia tematu. Dużo myśli, wysiłku i poświęcenia należy przeznaczyć do stworzenia podręcznika. Większość z nich ma wspólny format – tekst ilustrowany podręcznikiem i ćwiczeniami – niektóre okazują się jednak bardziej niekonwencjonalne i niepowtarzalne. 

Warto się zastanowić, jakie cechy powinien mieć podręczniki, aby był bardziej interesujący dla uczniów. 

Podstawowe aspekty ciekawych podręczników

Ważny jest wygląd i design. Są to cechy, które przyciągają uczniów do danego podręcznika. Dzieci preferują kolorowe, ilustracyjne podręczniki, a kiedy dorastają wybierają te, które bardziej skłaniają do myślenia. Dzięki takiej książce, uczniowie będą za nią bardziej odpowiedzialni. Dłużej będzie też używana. Warto, by istniała możliwość chociaż częściowego spersonalizowania przez ucznia.

Ważna jest też jakość. Wydawcy muszą zwracać uwagę na jakość papieru. Okładki muszą być wytrzymałe, solidne i najlepiej by były laminowane. Aby przyciągnąć więcej uwagi, konkursy projektowe mogą być prowadzone w szkołach. Dzięki temu uczniowie mogą mieć większą szansę na ich zaprojektowanie. Uczniowie będą ją później chętniej czytać. Wiele podręczników ma tanie, ciężkie strony. Dobre podręczniki powinien przyciągać uwagę okładką. Musi mieć też ciekawe ilustracje na okładkach. Powinien mieć dobrej jakości strony, a treść powinna być czytelna. 

Ważne jest też zbindowanie. Powinno być ono trwałe, które będzie ułatwiało otwieranie książki. Dobrej jakości zachęca do częstego korzystania. Luźno zbindowane książki zniechęcają.

Istotne są też zasady dotyczące treści. Dla wielu młodych umysłów  wygląd ma większe znaczenie niż rzeczywista zawartość podręczników. Ale ostatecznie należy zwracać uwagę na zasady treści. W związku z tym zarówno informacje, jak i pisanie stają się tutaj ważne. Niestety często w pierwszej kolejności zwraca się uwagę na zawarte w książkach informacje, a pomija się styl pisania.

Wielu uczonych bierze udział w pisaniu podręczników, ale często nie są one dostosowane do młodych umysłów. Panel ekspertów może uznać je za interesujące, ale uczniowie uważają je za bardzo nudne. Dobre książki powinny mieć charakter informacyjny, zachęcający i edukacyjny. Podczas ich pisania należy pamiętać o mentalności uczniów, a także o kontekście kulturowym i ekonomicznym. Doświadczeni nauczyciele powinni pisać książki, ponieważ znają potrzeby uczniów i ich zainteresowania.